Skip to content Skip to footer

Dragi prieteni, vă invităm să vizitați expoziția „O sărbătoare continuă – Parisul, pe harta căutărilor artistice ale pictorilor români”, care, din 27 octombrie 2023, se află în spațiul expozițional Galeria de Nord, mezanin. Arta plastică românească din prima parte a secolului XX demonstrează irezistibila atracţie pe care meleagurile Franţei au suscitat-o asupra oamenilor de cultură români. Imaginile din expoziție, în ansamblul lor, prezintă un tur vizual al Parisului, prin prisma sensibilităților diverse exprimate în manieră post-impresionistă de treisprezece pictori români, aducând în atenția publicului desene aflate în colecția Cabinetului de Stampe, din cadrul Colecțiilor Speciale ale BNaR. Așa cum este consemnat în istoria artei universale, Parisul era la momentul respectiv oraș-nucleu al vieții artistice internaționale, iar pentru o bună parte dintre pictorii români, călătoriile de studii în chiar mijlocul evenimentelor erau un obiectiv tangibil, deși nu întotdeauna ușor de îndeplinit. Vizitele lungi în sălile muzeelor, studiul bazelor teoretice și atelierele de practică din academiile de artă, întâlnirile din cafenelele artistice, participarea la expoziții și saloane – adevărate evenimente mondene, frecventate de cei mai importanți colecționari și mecena din întreaga lume, au constituit experiențe marcante pentru formarea profesională și personală a acestora. Peisajele citadine surprind o epocă în care monumentelor emblematice ca impozanta catedrală gotică Notre-Dame de Paris (1163, anul începerii construcției) sau Arcul de Triumf din Place de l’Étoile (1806, anul începerii construcției), li se suprapun în stratigrafia istorică noi elemente arhitecturale de mare însemnătate, cu un impact vizual puternic ca „tânărul” Turn Eiffel, inaugurat la 31 martie 1889, sau marile bulevarde trasate în timpul reorganizării urbanistice din perioada 1853 – 1927.

Pentru completarea atmosferei, artiștii nu neglijează nici aspectele de detaliu cum sunt coloanele Morris, piese de mobilier stradal cu funcție publicitară pentru evenimentele culturale ale momentului sau traficul urban intens, transformat de apariția automobilului. Contactul nemijlocit cu mediul artistic francez poate fi urmărit pe cursul izvoarelor istorice până în prima parte a secolului al XIX-lea, când zugravii de subțire devin pictori de șevalet. De atunci, numeroase cuvinte preluate din limba franceză încep să intre în lexiconul universului artelor plastice – crochiu, hașură, eboșă, contre-jour, trompe l’oeil, grisaille. Semnatarii lucrărilor reproduse în expoziție sunt: Ion Valentin Anestin, Leon Biju, Elena Pick Brătescu Moisescu, Catul Bogdan, Ștefan Dimitrescu, Viorel Huși, Gheorghe Ionescu-Sin, Iosif Iser, Sabina Negulescu-Florian, Ion Petre Orleanu, Theodor Pallady, Constantin Petrescu-Dragoe și Rudolf Schweitzer-Cumpăna.

Curator: Virginia Herăscu